گفت و گوی روابط عمومی با معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۹ کد : ۵۳۵۷ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۱۷۷
روابط عمومی دانشگاه گفت و گویی با معاون محترم فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام داد که از نظر شما می گذرد.
گفت و گوی روابط عمومی با معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

1. لطفا خودتان را معرفی کنید و دیدگاهتان را نسبت به فعالیت های فرهنگی در دانشگاه بیان نمایید.

 غلامرضا ضابط پور کاری هستم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، متولد 1348 از شهرستان بابلسر، دارای دکترای علوم سیاسی.

سال‌ها فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه، فوق برنامه نامیده می‌شد، در حالی‌که فعالیت فرهنگی در دانشگاه «عین برنامه» است و نباید جزو فرایندهای دست چندم طبقه‌بندی شود. بحث علم، علم آموزی و دانش، در کنار اخلاق و دین‌مداری است که معنا می‌یابد و باید ابعاد آموزشی، فرهنگی و اخلاقی را در کنار هم پرورش داد. از این رو فعالیت های فرهنگی تنها برای پر کردن اوقات فراغت نیست؛ بلکه بخشی از سازوکارهای اصلی دانشگاه است.

توسعه و تنوع فعالیت‌های فرهنگی با هدف بهره‌گیری از توان فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و اساتید، توسعه کرسی‌های آزاداندیشی و فراهم نمودن شرایط اجتماعی و قانونی مناسب جهت نظرات مختلف، نظارت و ارزیابی مستمر بر ‌انجمن‌های علمی و تشکل‌های تخصصی و کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، توسعه نشریات دانشجویی، تلاش برای اجرای مصوبات اسلامی شدن دانشگاه‌ها، توسعه دامنه فعالیت‌های انجمن‌های علمی و تشکل‌های تخصصی و کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، کمک به رشد و ارتقاء بینش دینی دانشجویان با گسترش فعالیت‌های دینی و قرآنی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و روحیه جهادی و فراهم نمودن فضای بانشاط و باز سیاسی و اجتماعی به منظور خروج از تک صدایی و حرکت به سوی چند صدایی، از جمله جهت‌گیرهای معاونت فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است.

بنابراین در صددیم تا دانشجویان با میراث فرهنگی و معنوی کشور بیش تر آشنا شوند. فرهنگ دانشگاهی را بشناسند. عقلانی با مسائل رو به رو شوند. قدرت تحلیل بالایی پیدا کنند. با انجام کار جمعی آشنا شوند و در قبال جامعه خود احساس مسئولیت کنند.

همچنین یکی از سیاست‌های دانشگاه استفاده از ظرفیت‌های درونی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بوده است و از آن جا که محور این رویکرد دانشگاه؛ انجام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی توسط دانشجویان می‌باشد، پویایی فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی و کاهش هزینه‌ها و اتکا به استعدادهای درون دانشگاهی را در پی داشته است، تا جایی که امروزه علاوه بر برگزاری مراسمات و جشن‌ها، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های مذهبی و دیگر برنامه‌ها توسط دانشجویان برگزار می‌گردد.

 افزایش کیفیت برنامه های مذهبی دانشگاه، عرضه افکار متفاوت دانشجویان در چارچوب قانون، افزایش آمار حضور دانشجویان در برنامه‌های مختلف فرهنگی، نشاط و شادابی دانشجویان، همفکری دانشجویان و اعضای هیأت علمی و کسب عنوان‌های مختلف منطقه‌ای و کشوری از جمله نتایج این رویکرد جدید است.

2. نقش انجمن های علمی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 انجمن های علمی مکانی هستند که می توانند به پویایی علمی دانشگاه کمک کنند. انجمن ها مکمل کلاس درس هستند؛ به این دلیل که کلاس های درس به لحاظ زمانی و سرفصل، محدودیت خاص خود را دارند. انجمن های علمی جایی است که به موضوعات بین رشته ای، موضوعات جدید و حتی معرفی چهره های جدید علمی می پردازد. ضمن این که دانشجویان کار جمعی را می آموزند. به طرح مباحث جدیدی که ممکن است در کلاس درس به صورت کامل وجود نداشته باشد کمک می کند.

به‌منظور حمایت، تقویت، ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاه‌های کشور، تقویت روحیه، بنیه علمی دانشجویان مستعد، توانمند، فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های جمعی علمی و بهره‌گیری از توانمندی و خلّاقیت آنان در تحقق توسعه علمی، نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری انجمن‌های علمی و دانشجویی تشکیل شده و به فعالیت می‌پردازد.

انجمن علمی دانشجویی نهادی است که امکان فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان علاقه‌مند و داوطلب مشارکت در این فعالیت‌ها را در زمینه‌های گوناگون علمی در کنار استادان مهیا می‌کند؛ انجمن علمی دانشجویی عهده‌دار پویایی و شکوفایی استعدادها، پدیدآورنده و تقویت‌کننده روحیه پویایی علمی و در نهایت تولید و توسعه علم که همان رسالت دانشگاه بوده است.

انجمن‌های علمی و دانشجویی به‌عنوان یک بازوی توانمند مدیریتی و اجرایی در حوزه فعالیت‌های علمی و پژوهشی و بدنه دانشجویی رکن اساسی در راستای تحقق اهداف تعیین‌شده دانشگاه هستند و هسته‌های تخصصی، نقش اساسی در پیشبرد اهداف علمی و توسعه دانش‌های نوین و تخصصی در دانشگاه‌ها را دارند، از این رو می‌توان از انجمن‌های علمی دانشجویی به‌عنوان موتور محرک پژوهشی دانشجویان یاد کرد.

انجمن‌های علمی دانشجویی برای تسریع در حرکت از دانشگاه های نسل اول و دوم به دانشگاه های کارآفرین و مسأله محور، با جدیت پا در میدان عمل گذاشته و با بهره‌گیری از توان اعضای هیئت علمی و سایر متخصصان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی عملی و کاربردی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی، برگزاری جلسات سخنرانی در قالب همایش و سمینار، برگزاری بازدیدهای علمی از مراکز صنعتی و خدماتی و سایر مراکز وابسته به رشته تحصیلی، انجام طرح‌های پژوهشی دانش‌بنیان با نگاه چالش حل مسئله و برگزاری مسابقات دانشجویی علمی، جشنواره‌های پژوهشی و شرکت در نمایشگاه‌های دانشجویی به پرکردن این شکاف عمیق مهارت نداشتن دانشجویان به موازات آموزش مطالب تئوری توسط استادان در محیط دانشگاه اقدام کرده‌اند.

3. ارزیابی شما از  نقش کانون های فرهنگی در دانشگاه چیست؟

 کانون ها برخلاف انجمن های علمی که مختص یک رشته خاص هستند، فرا دانشکده ای عمل می کنند. به علاقه هایی که فراتر از یک رشته خاص هستند، می پردازند و ایجاد خلاقیت، بروز استعدادها و آموزش های هنری در آن ها جریان دارد. کانون ها سمبل فعالیت های اجتماعی و به دنبال ایفای نقش مسئولیت اجتماعی هستند.

4. ارزیابی شما از نقش تشکل های اسلامی چیست؟

فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌ها شامل برگزاری مراسم مختلف سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی، تریبون آزاد، اردوهای فرهنگی، انتشار نشریات، موضع گیری‌های سیاسی در قالب بیانیه‌ها و بسیاری از فعالیت‌های دیگر می‌باشد. تشکل‌های دانشگاهی هم‌سو با تشکیل تشکل‌های سراسری تحت عنوان اتحادیه، فعالیت‌های خود را از عرصه دانشگاه‌ها به بیرون از آن تعمیم داده و وارد مناسبات سیاسی و اجتماعی کل کشور نیز شده‌اند.

5. فضای فرهنگی دانشگاه را برای خوانندگان تشریح فرمایید؟

دانشگاه فضای علم، عبادت، رشد و تعالی روح و جسم جوانان و آینده‌سازان کشورمان است. باید همه متولیان دست به دست هم داده و برای پاک کردن محیط دانشگاه‌ها از آفات و تهدیدات اخلاقی و تبدیل آن به دانشگاه اسلامی و مراکز علم و عبادت و شکوفایی اخلاق و اعتقادات تلاش مضاعف داشته باشیم.

6. مهم ترین اولویت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه چیست؟

 ترویج فرهنگ دینی، تقویت هویت ملی، تقویت اخلاق، اوقات فراغت دانشجویان، تبیین، تقویت و گسترش سبک زندگی ایرانی و اسلامی، ارتقاء سطح مشارکت های اجتماعی، تقویت فرهنگ کار، تقویت روحیه کار جمعی، حمایت از کارآفرینان، اشاعه فرهنگ قرآن، عترت و نماز، تبیین جایگاه و کارکرد خانواده در فرهنگ ایرانی اسلامی.

7. چند نمونه از کارهایی که دانشجویان نقش عمده را در اجرای آن ها داشته اند نام ببرید.

در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی فقط نقش نظارتی دارد و برنامه‌ریزی و اجرا به دانشجویان واگذار شده است. مانند: جشن دانش آموختگی، جشن روز مهندس، جشن نیمه شعبان.

8. تاثیر برگزاری اردوی راهیان نور در بین دانشجویان را بیان فرمایید.

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا یکی از راه‏ های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و جنگ نرمی است که علیه ارزش‌ها و مقدسات ما، به راه انداخته‌اند. باید به درستی از گنجینه‏‌های ارزشمند دوران هشت سال دفاع مقدس پاسداری کرده و پیام شهدا را به نسل های آینده منتقل کنیم که اردوی راهیان نور راهی مناسب در تحقق این امر است. اردوی راهیان نور یکی از تاثیرگذارترین برنامه های فرهنگی است. سفر معنوی و تربیتی راهیان نور، اثرات روحی و معنوی بسیار زیادی بر روحیه دانشجویان دارد که الگوگیری دانشجویان از مقاومت‌ها، ابتکارات و از خود گذشتگی‌های رزمندگان از این جمله است که تأثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت در زندگی دانشجویان دارد.

9. این معاونت چه فعالیت های فرهنگی ای را در سرای دانشجویی داشته است؟

افزایش روحیه و نشاط در میان دانشجویان ساکن خوابگاه و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی در سرای دانشجویی یکی از اهداف و وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود؛ اگر چه در سرای دانشجویی فعالیت هایی مانند برگزاری مراسم مذهبی (اعیاد و عزاداری، نماز جماعت، مسابقات و...) انجام می شود؛ ولی با توجه به فقدان فضایی مناسب برای برگزاری نماز جماعت و برنامه های فرهنگی در سرای دانشجویی ریحانه و کوثر با کاهش فعالیت های فرهنگی مواجه هستیم که امیدواریم در سال جدید این مشکلات برطرف شود و ما شاهد فعالیت فرهنگی بیش از پیش باشیم.

با سپاس از اینکه با سعه صدر به سوالات ما پاسخ گفتید.

    روابط عمومی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل